יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

המגילות - ממדבר יהודה אל הרשת

ד"ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

מלמדים את את החזון של ישעיהו בן אמוץ על קץ המלחמות? רוצים להראות
לתלמידיכם את ’וכתתו חרבותם לאתים‘ במגילת ישעיהו השלמה? מעתה אין קל מזה. אין יותר צורך ללכת לספריות ולנבור בספרים כדי למצוא צילום שלה, ובוודאי ובוודאי שאין יותר צורך להגיע פיסית להיכל הספר בירושלים כדי לחזות במגילה המקורית (אם וכאשר היא תוצג לרבים. מה שרואים היום במרכז היכל הספר הוא העתק פקסמיליה שלה). צילום המגילה נמצא מעתה ב'ענן' והגישה אליו היא דרך המחשב. אתם נכנסים לאתר של היכל הספר שבמוזיאון ישראל, מגיעים למגילה מציינים את הפרק והפסוקים המבוקשים, והם יופיעו במסגרת אדומה על גבי המגילה. תוכלו להגדיל או להקטין את הכתוב על פי רצונכם ולבחון את הכתוב לפרטי פרטיו. מדובר בצילום צבע באיכות העולה על זו של כל צילום אחר של המגילה. הוא התבצע ברזולוציה גבוהה של 1200 מגה פיקסל (!) ומאפשר להבחין בפרטים שאינם ניתנים לראיה בעין בלתי מצויידת. אם תרצו תוכלו גם לקרוא את התרגום לאנגלית של הכתוב.
שימור הצילום של המגילה 'בענן' משמר את עדותה למען הדורות הבאים. גם אם המגילה המקורית תפגע משיני הזמן, והכתוב בה ילך וידהה ואפילו אם היא תתחיל להתפורר, עדיין אפשר יהיה להמשיך ולקרוא בצילום, ובבהירות ובנוחיות שעולה לאין שיעור על אלה שבקריאה במגילה המקורית. 
לקראת ראש השנה הועלו לרשת חמש ממגילות מדבר יהודה שכולן נמצאות בהיכל הספר. אלה הארוכות, המפורסמות והיפות מכולן: מגילת ישעיהו השלמה, סרך המלחמה, מגילת המקדש, סרך היחד ופשר חבקוק.  http://dss.collections.imj.org.il/  הראשונה היא מגילה מקראית וארבע האחרות - לא מקראיות. הגישה לפרוייקט המגילות היא חינמית; קלה ופשוטה לכל בעל גישה למחשב; זמינה תמיד ומכל מקום. ככזו היא תורמת לשימור אוצר בעל משמעות אדירה לעם ישראל, למורשת העולמית, ולדמוקרטיזציה של הגישה למגילות. יש לקוות שמורי התנ"ך, ההיסטוריה, הלשון ומחשבת ישראל, ישתמשו באוצר הבלום הזה, ויתנו למגילות מקום של ממש בהוראתם השוטפת, דבר שהוא נדיר ביותר כיום.
לא אסיים דברים אלה בלי להביע הערכה גדולה לאנשי גוגל. ניכר שהם פעלו כי היה איכפת להם.
מידע על פרויקט המגילות המשותף להיכל הספר ולגוגל פורסם הלילה בבלוג הרשמי של גוגל והוא נושא את הכותרת ’מהמדבר אל הרשת‘. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה