יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

יפה מאוד, מרגש, אבל אינטרנט זה לא הכל

עדיין זקוקים לספרים המודפסים
פרופ' עמנואל טוב, לשעבר עורך כללי, פרוייקט פרסום מגילות מדבר יהודה
תגובה ראשונה, שעה אחרי פרסום המידע על פרסום צילומי המגילות של היכל הספר באינטרנט.

מגילות באינטרנט זה דבר גדול, מקסים ומרגש. עצם המראה של המגילות הזכיר לי את ההרגשה שהיתה להרבה אנשים לפני שלושים שנה כשנוסח המקרא הופיע בפעם הראשונה על גבי צגי המחשבים. ברם, עם שוך ההתרגשות לאט לאט הבינו הבריות שההתקדמות יפה וטובה לאנושות אבל יש לעשות משהו עם נוסח זה כדי לקדם את הכרת המקרא ובמיוחד את חקר המקרא. אז נרתמו אנשים שונים למשימות של חקר המקרא הממוחשב.
הוא הדין למצב הנוכחי. כותבים לי ממקומות שונים בעולם בהתרגשות שאפשר לראות את המגילות באינטרנט. איכרי סין יוכלו עכשיו לראות את המגילות באייפון שלהם בשדות האורז. ברם, קודם כל, אלה לא כל המגילות, כי אם המגילות השלמות והיפות ביותר, שחלקן מוצגות בהיכל הספר. הצילומים יפים ואפשר להגדיל אותם, אפשר לשחק איתן. עכשיו הקהל הרחב יוכל לקרוא בהן, אפילו ילדי ישראל שיגלו כי קל לקרוא את מגילת המקדש, ושיש כתיבים משונים במגילת ישעיהו הגדולה כמו כיא, רואש, זות וכיו"ב.

אבל עם שוך ההתרגשות יבינו הבריות שצריכים גם להבין את המגילות המקוטעות. צריכים גם לשחזר את הנוסח שבחורים במגילות, צריכים גם למקם את קטעי המגילות בתוך החיבור השלם (האם קטע מסוים הופיע בראשית החיבור או בסופו). אינטרנט זה לא הכל, שכן אנחנו עדיין זקוקים לספרים המודפסים. הוצאנו לאור את כל מגילות מדבר יהודה בארבעים כרכים גדולים במהדורות המיועדות לקהל החוקרים. עם זאת, יצאו לאור גם מהדורות לקהל הרחב, ואפילו מהדורות אלקטרוניות. מהדורות אלה בינתיים אינן מופיעות באינטרנט. הן עולות כסף, שכן העבודה של צוותי המחקר שהכינו את המהדורות האלה עלתה כסף. אזכיר רק שיצא לאור תקליטור (בעריכתי) של כל המגילות הלא-מקראיות הכולל את כל הצילומים שהתפרסמו עכשיו באינטרנט (ללא צבע, אבל עם אפשרות של הגדלה וכו‘) כשהמהדירים קשרו בין הצילומים לבין תעתיקי הטקסטים (כלומר כתיבתן באותיות דפוס) ואיפשרו חיפושי מלים וצירופים. תקליטור זה יצא לאור לפני שנים אחדות ומשתמשים בו באוניברסיטאות בספריות ובחדרי העבודה של חוקרים. 
אם כן, צילומים באינטרנט זה דבר חשוב ומרגש, אבל כדי ללמוד את המגילות אנו זקוקים לכלים מתוחכמים שיקשרו בין הצילומים לתוכנם. לא ירחק היום שבו גם אלה יהיו זמינים באינטרנט ואז נתרגש באמת.

ראו גם:
אדולפו רויטמן, כי מציון תצא תורה
רחל אליאור, על חשיבות המגילות
יונתן בן דוב, מן הכד אל המרשתת
לאה מזור, המגילות באינטרנט
פול סולומון, המגילות באתר אינטראקטיבי
גרשון ברין, אתר חדש של המגילות בנוסח דיגיטלי




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה