יום חמישי, 11 באוקטובר 2012

חדש - התערוכות המקוונות של גוגל והכלים החדשניים ללמידה

ד"ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

לפני שעות ספורות עלה למרשתת (האינטרנט) המיזם החדש של גוגל - 42 תערוכות היסטוריות מקוונות על כמה מהארועים החשובים ביותר של המאה העשרים מתוך נקודות מבט חדשות. המידע נשען, בין השאר, על מסמכים היסטוריים כתובים, מצולמים ומוסרטים וחלקו מתפרסם לראשונה במרשתת. בין התערוכות ההיסטוריות ניתן מקום גם לשואה ותוכלו למצוא תערוכה על האיש שהתאמץ להודיע לעולם על קיומה של השואה, יאן קרסקי גיבור האנושות, ותערוכה על הזוג המאוהב שניסה להמלט מאושוייץ, אהבה טרגית בשואה. באתר התערוכות ניתן לערוך חיפושים דרך שם אדם, ארוע או תאריך. למשל, על הקורה בעולם בין השנים 1905-1942. התערוכות הללו הן המשך המיזמים של גוגל לשמר את ההיסטוריה לדורות הבאים ולהנגיש את המידע לכל אדם בלחיצת כפתור.
וכמה מילים על מיזמים קודמים. אתם מלמדים את חזון קץ המלחמות בישעיה ב ('וכתתו חרבותם לאתים') ורוצים להראות לתלמידיכם את הטקסט ממגילת ישעיהו השלמה ממגילות מדבר יהודה באיכות מעולה? אין עוד צורך להגיע פיזית להיכל הספר בירושלים (דבר ראוי וחשוב לעצמו) או לעיין בצילומים בספרים (גם הוא דבר ראוי וחשוב לעצמו). בקרו באתר המיזם הדיגיטלי של מגילות מדבר יהודה. על כך ראו גם: מגילות ים המלח מגיעות לעולם הדיגיטלי.
האם פלאי עולם מרתקים אתכם? פרויקט פלאי עולם של גוגל הוא משאב חשוב לתלמידים, לחוקרים ולכל אדם סקרן ומשכיל שרוצה לגלות באופן וירטואלי חלק מהאתרים המפורסמים ביותר על פני כדור הארץ. הפרויקט מציע דרך חדשנית ללימוד היסטוריה וגיאוגרפיה עבור תלמידים בבתי ספר יסודיים ותיכוניים. הוא מאפשר גישה מקוונת לאתרי המורשת העולמית של העולם העתיק והמודרני כאחד. באמצעות Street View, מודלים בתלת-ממד וטכנולוגיות אחרות הופכים אתרים אלה לזמינים לכל אדם בעולם. רוצים לקחת את תלמידיכם לסיור בעיר העתיקה בירושלים או בעיר הלבנה של תל אביב? אפשר לעשות זאת בלחיצת כפתור. אפשר גם לערוך סיורים מקוונים בלמעלה מ-150 מוזיאוני אומנות בעולם, כולל מוזיאון ישראל בירושלים. גם כאן המוצגים מופיעים ברזולוציה גבוהה המאפשרת לבחון אותם לפרטי פרטים ומלווים אותם הסברים על היוצרים ויצירותיהם. ניתן לדפדף באתר לפי שמות המוזיאונים, שמות האומנים ויצירותיהם ועוד. התוכנה מאפשרת לכל גולש להכין לעצמו אוסף אומנות משלו ולשתף בו אחרים. מורי המקרא, למשל, בוודאי ירצו להכין לעצמם אוספים להעשרת הוראתם, ויש באתר גם שפע רעיונות חינוכיים להוראה בכתה.
זה לא מדע בדיוני. זו מציאות, והזמנה מלהיבה לפיתוח ההוראה באמצעות כלים חדשניים שהאנושות טרם ידעה. מורים ומחנכים, השמים הם הגבול!
ואולי זה לא ממש מדוייק... כי לצד 'גוגל מפות', 'גוגל ארץ' ו'גוגל מים', ישנו 'גוגל שמים' המאפשר לערוך מסעות בין כוכבים וגלקסיות עמוק לתוך היקום, גוגל מאדים המאפשר צפייה במאדים, וגוגל ירח, המאפשר צפייה בירח. ומי יודע, אולי בקרב כמה מאלו שישוטטו להם בין פלאי שמים וארץ ייתנגנו כמאליהם פסוקים כמו 'השמים מספרים כבוד אל ומעשי ידיו מגיד הרקיע' (תה' יט) ו'מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית, מלאה הארץ קנינך' (תה' קד 24).

ולסקרנים, הנה צילום מאחת החצרות בקמפוס המרכזי של גוגל בקליפורניה.
Google Mountain View Headquarters


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה