יום חמישי, 2 במאי 2013

תעלומת בני האור

ד"ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

הוצאת גוונים
על רפאל שמאי, בני האור, הוצאת גוונים, תל אביב תשע"ג 2013

מגילות ים המלח וחיי כת מדבר יהודה הם אבן שואבת לא רק לחוקרים
אלא גם ליוצרים מתחומים שונים: מוסיקאים, ציירים, פסלים, מחזאים, משוררים וסופרים. ספר הביכורים של רפאל שמאי, שראה אור בימים אלה, הוא רומן הרפתקאות שמתרחש בקומראן, יישוב מדברי על שפת ים המלח. המחבר מתארו כמקום שבו תושביו הקדומים נלחמים על שמירת דרך חייהם הייחודית בתוך עולם משתנה שבו מתגברים הרוע והאלימות.


העלילה מתחילה כשארז לוי, חייל ביחידה מובחרת של צה"ל, נופל למערה חשוכה בנחל  דרגה שבהרי יהודה. בהמשך יתברר שמצויה בה גלוסקמה, וקירותיה מעוטרים בציורים מסתוריים. התרחשויות אלה הן יריית הפתיחה להתפתחויות בלתי צפויות שמובילות את גיבור העלילה לקומראן, לגילוי כד עם מגילות עתיקות ולתובנות על מורה הצדק, כת מדבר יהודה ואורחות חייה. 'בימים ההם נהגו בני האור בחסידות, במעשי עזרה לזולת ובמעשי צדקה... לפי דעתם, גורל האדם נקבע מראש. הם דורשי אמת ורודפי צדק ומאמינים כי הגוף הוא כלי וכי הוא מתכלה, אך הנשמה נשאת לנצח כי צמחה מהאור האלוהי, האור העליון' (עמ' 233).  ארז לוי, שהוא בחור כארז, הגיע למגילה עתיקה הכתובה באותיות פיניקיות ובה נכתבה האזהרה שלא 'יקראו מן הספר פן יקרו להם אסונות אשר לא ידעו מעודם' (עמ' 278). וכך היה.
עלילת הרומן נעה בין ישראל של היום לבין העת העתיקה ומטלטלת את הקוראים למדבר יהודה, למסעות מסוכנים בין צוקים ומערות, לבית החולים שערי-צדק, ומשם, איך לא, לחוג לארכאולוגיה של האוניברסיטה העברית בקמפוס הר הצופים שבירושלים. בעלילה בולטות דמויותיהן של  המומחה למגילות, ושל הארכאולוג, ד"ר כדורי.
ארכאולוגיה וחקר המגילות הם תחומי מחקר מסובכים
התובעים מהעוסקים בהם עבודה אקדמית קפדנית רבת שנים. החוקרים, המקדישים לכך את מיטב שנותיהם, נתפסים בדרך כלל בציבור הרחב כדמויות יבשושיות משהו. והנה, חל מהפך תדמיתי מרשים, לפחות בתרבות הפופולרית, והם נעשו לגיבורים נערצים, החושפים בתעוזה תעלומות מן העבר. ראש וראשון להם הוא כידוע הארכאולוג האמריקאי, אינדיאנה ג'ונס, דמות בדיונית מבית מדרשם של המפיק ג'ורג' לוקאס (מפיק סדרת 'מלחמת הכוכבים') והבמאי סטיבן שפילברג, ששובה את לב הצופים בכיכובו הבלתי נשכח של הריסון פורד. עלילות אינדיאנה ג'ונס, שזכו למעריצים מושבעים, נפרשות בסדרת סרטים, במשחקי מחשב, באתר מיוחד בדיסנילנד ובמה לא. לז'אנר הזה שייך גם רב המכר העולמי, צופן דה-וינצ'י של דן בראון שזכה לעיבוד קולנועי, ועוד היד נטויה. 
ספרו של רפאל שמאי, 'בני האור', הוא גירסה ישראלית של הז'אנר הזה, והוא ידבר בוודאי אל ליבם של חובביו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה