יום שישי, 7 ביוני 2013

על 'השיטה הסודית'

אדוה הכהן ממליצה על ספרה של רחל טל-שיר, השיטה הסודית: 100 כללים פשוטים לאכילה בריאה, הוצאת כתר, ירושלים 2012 

הוצאת כתר
יש ספרים שטומנים בחובם הזמנה למסע. לפעמים המסע מפליג הלאה מהם. לפעמים הוא אישי מאד. השיטה הסודית הוא לא רק ספר שמגרה את הקורא לחפש, הוא גם מלווה אותו בדרכו.
"השיטה הסודית" בנוי מחמישה שערים. כל אחד מהם מוקדש לשיטת אכילה שונה, המפורטת בעשרים כללים, ונחתמת בשלושה מתכונים. 100 הכללים חושפים ארבע שיטות תזונה קיימות. את השיטה החמישית, "השיטה הסודית", הרכיבה טל-שיר עצמה בהשראת השיטות המוכרות. בניגוד לכותרת הספר, לא כל הכללים פשוטים ליישום. עם זאת, כולם מעניינים לקריאה. וכך, בתווך שבין התיאורטי למעשי, בין התהייה לניסוי, הקריאה והיישום – טמון סוד קסמו של הספר, הפונה לקוראיו מזוויות רבות, מאפשר לראותו כמקור ידע מעניין, ספר קריאה קליל, או הזדמנות למעבר, כזה או אחר, לקראת חיים בריאים יותר.
גם בנושאים שהאידיאולוגיה היתה יכולה לשוות להם נימה אדוקה, כמעט-נוזפת, הספר מצליח לשמור על נקודת מבט מחויכת: בריאות האדם, השפעת תזונתו על בעלי החיים, גורל כדור הארץ – כל אלו נידונים בספר במגמה ברורה אך לא מתלהמת, כזו המאפשרת שיג ושיח בינה לבין מנהגים מערביים מקובלים, ולא מכלה כוחותיה בהתנגדות להם. בחוויית הקריאה נוצר איזון מופלא בין תחושה נינוחה ועם זאת מטלטלת, הנאה לאורך הספר, והבנה לגבי צורך בשינוי בסיומו. המסע של טל-שיר עצמה לעבר התפריט הבריאותי החל עם גילוי מחלת הסרטן שתקפה את גופה, אך בספר אינה נוכחת תחושת אזהרה כי אם נימה של תקווה: קלילות, חיוניות, בריאות, הן רק חלק מן המתנות הטמונות בעצות השונות.
המתנה המפתיעה ביותר עבורי היתה הפשטות. יש כללים שונים, שיטות מגוונות, לעיתים מחלוקות של ממש בין אסכולות. מי שרוצה "להקפיד על קלה כבחמורה" יכול לשקוע בים הפרטים. הספר, לעומת זאת, מציע לשחות בו בקלילות. פירוט השיטות חושף את כלליהן, אך במקביל מפרק את עוצמת חיבורם יחד לכדי תורה שלמה: מבהיר מה עיקר ומה טפל, מה מוחלט ומה כדאי לנסות, ממה כדאי להתחיל, לאן להמשיך ולמה לא נורא גם לסטות או להישבר. המעבר לתפריט בריאותי נדמה פתאום פשוט, לפחות להבנה. הקצב כולו משתנה, הדיכוטומיה בין הפיזי לנפשי מיטשטשת, ספירת הקלוריות, המחלחלת לתודעה המערבית גם ללא דיאטה מעשית, מומרת במציאת יתרונות בריאותיים, וממילא הניסיון למדוד את האוכל מתחלף בהקשבה פשוטה לגוף. "השיטה הסודית" מציע הרבה מעבר לשיטת תזונה, ובכל מקרה אין בו שיטה אלא שיטות, והיא אינה סודית, וגם לא מסובכת, אלא בהירה ומובנת. מומלץ בחום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה