יום חמישי, 13 ביוני 2013

המציאות קשה מן הדמיון

ד"ר שלמה בכר ממליץ על ספרה של אורה אחימאיר, כלה, הוצאת עם עובד, תל אביב 2012
הוצאת עם עובד

הספר 'כלה' הוא ספר מרטיט, מרגש עד דמעות. על שֶתִי של אירועים היסטוריים אורגת המחברת את עֵֶרב ההתרחשות, שהיא מעין אוטוביוגרפיה של המחברת וביוגרפיה של אִימהּ. תמונת האריגה מחיה את האירועים והרגשות הסוערים בה. השם 'כלה' בא מהאירוע המרכזי בתולדות חייה של אם המחברת. נערה צעירה ויפה מהעדה החרדית האשכנזית בצפת, על חומרותיה ודלותה, המתאהבת בשוטר יהודי במשטרה הבריטית בסוף שנות השלושים של המאה הקודמת. היא שוברת את כללי ההתנהגות החמורים בקהילתה ובעמידתה על דעתה היא 'מכופפת' את כולם ונישאת לו.
טרגדיה פוקדת אותה כשבעלה הטרי נרצח ב'מאורעות' של 39-1936 ארבעה ימים לאחר החתונה. כדי לשקם את חייה היא עוברת מצפת לירושלים, נישאת מחדש ויולדת שתי בנות ובן.

אין זה סיפור עלילתי רצוף ומתקדם. זמן הסיפר עובר קדימה ואחורה. מצרף אירועי עבר מוקדם עם תיאורי עבר מאוחר יותר. מְשַלב בתוכו את סיפור גדילתה והתבגרותה של המחברת. שוזר, כמעט בזמן הווה, את מהלך ההתחקות של המחברת אחרי עברה של אימה, במאמץ להבין את תולדות חייה ופשר התנהגותה החידתית. 
קשה להאמין אילו חיבוטי נפש וגוף, אילו מצוקות רעב ואובדן עברו המשפחות בארץ בתקופה שבין מלחמת העולם הראשונה לימי הקמת המדינה.
הספר כתוב באיפוק רב, בצורה עניינית, לעתים 'יבשה' ואף-על-פי-כן הוא מעורר רגשה עזה אצל הקורא.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה