יום ראשון, 10 באפריל 2016

עבודת פָּרך - צורות הפסק בשפה המדוברת

ד"ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

הגדת ברצלונה, המאה הי״ד

יעל סיפרה שאת ליל הסדר היא תחגוג כמדי שנה עם הוריה המתגוררים בעין גֶּדיאביה יערוך את הסדר ויברך ’בורא פרי הגָּפן‘, והילדים יאזינו לסיפור על עבודת הפָּרך שעבדו בני ישראל במצרים. מה משותף לצירופים עין גֶּדי, פרי הגָּפן ועבודת הפָּרך? שבכולם משמשת צורת ההפסק במקום צורת ההקשר. גֶּדי (בסגול) במקום גְּדי (בשוא), גָּפן (בקמץ) במקום גֶּפן (בסגול), ופָּרך (בקמץ) במקום פֶּרך (בסגול).

צורות ההפסק מופיעות במקרא במקומות שבהם נהוג להפסיק בקריאה, בסוף פסוק או במילה עם אתנח. לעיתים גם עם טעמים בעלי כוח הפסק חלש יותר. במצבים כאלה ניקוד המילה עשוי להשתנות. בשמות ממשקל הסגוליים מתחלף לרוב הסגול הראשון בקמץ. במובאות מן המקרא, המשובצות תדיר בעברית בת ימינו, משמשת לעיתים צורת ההפסק המקראית. וכך נהוג לומר ’חנם אין כָּסף‘ (במקום: כֶּסף) בעקבות חוק האמה שבספר שמות; ’כבד את אביך ואת אמֶך‘ (במקום: אמְך) בעקבות הציווי בעשרת הדיברות; ו‘באו מים עד נָפש‘ (במקום: נֶפש) בעקבות מזמור סט בתהלים. וישנה התפילה 'משיב הרוח ומוריד הגָּשם' (במקום: הגֶּשֶם), ומשחק ילדים עֲמֹדוּ! (במקום: עִמדו).
על כך עוד באתר האקדמיה ללשון העברית: צורות הֶפְסֵק והֶקְשֵׁר. 


3 תגובות:

  1. אך מדוע מופיע ההפסק מלכתחילה? מהי המשמעות התוכנית של שינוי הצורה?

    השבמחק
  2. ויעל שלנו נולדה יום אחרי ליל הסדר. הקשיבה לסיפור מצאה שהוא מענין כדאי להגיח לעולם. בחודש ניסן.ברוכה הבאה הבת השניה שלנומשלוש הבנות מיכל. יעל ותמר.ויותר מכל אני אוהבת את הכיתוב העשיר.והציורים מלאכת מחשבת ומרובה. תודה לך לאה שכל פעם את פותחת לפני עוד חלון לקסם התנ"ך בברכה שלומית

    השבמחק