יום שישי, 30 במאי 2014

גבורה, נפילה וניצחון הרוח

פרופ' יהושע גתי, אוניברסיטת קייפ טאון, המכללה האקדמאית בית ברל ואוניברסיטת תל אביב

פרשת נשא והפטרתה - במדבר ד 21- ז 89; שופטים יג 25-2 
פרשה זו ארוכה במיוחד וממשיכה לעסוק בהכנות הפולחניות לקראת הכניסה לארץ, שזה נושא מהותי: הארץ איננה אדמה גרידא אלא מרחב שהחיים בו כפופים למערכות דתיות המעצימות את חיי הבאים לחיות בו. אנחנו נעסוק בהפטרה של הפרשה (שופטים יג 25-2), שעניינה לידת שמשון והקדשתו כנזיר לאלוהים (ונעסוק כבר בעלילות שמשון).
תמות נפשי עם פלשתים

המסגרת חשובה: בני ישראל עשו הרע בעיני ה' וכתוצאה מכך השליט עליהם אלוהים את הפלשתים (פס’ 1). כדרכו של המקרא, אנו עוברים לסיפור אישי, שהמוטיב שלו אופייני למדי, עקרות. הזרקור מופנה אל זוג, ששם האיש מנוח ואילו שם האישה לא ניתן. היא קרויה "אישה". חוסר השם מעיד על אלמוניות. מכל מקום, האישה תלד בהתערבות אלוהית, כהודעת מלאך ה' אליה: "הנך הרה וילדת בן" (פס’ 7). אלא שההתערבות האלוהית איננה רק מחמלה, להעניק לזוג צאצא, אלא תהיה בה גם קדושה ויעוד: "נזיר אלוהים יהיה הנער מן הבטן והוא יחל להושיע את ישראל מיד פלשתים" (פס’ 5). לסיפורי שמשון מוקדש מקום נרחב בספר שופטים, אך הם יוצאים בו דופן. לא מסופר, למשל, שהוא עמד בראש צבא שנלחם את מלחמות העם. סיפורו הוא כאגדה: רווי במעשי גבורה מופלאים, בשעשועי חידות חכמות ומתובל בנישואין ובהרפתקאות עם נשים פלשתיות דווקא.
הסיפור על אימות ההתגלות של המלאך לאשת מנוח מעניין בגילויי הספקנות שבו. מנוח לא ממש מאמין לאשתו על בשורת הלידה ומבקש לוודא זאת. המלאך מופיע כאחד האדם וחוזר על ההבטחה בפני מנוח. מעניין שמנוח חושב שהמלאך הוא אדם ככולם, עד שהוא מבצע מעשה נפלאות בקרבן ומתגלה כמלאך אלוהים. כאמור, עוד בטרם לידתו הוקדש שמשון לאלוהים כנזיר. סיפור מופלא בעל נעימות פולקלוריסטיות אגדתיות. מצטיירת כאן דמות של גיבור, המשוטט ומתגרה בפלשתים הרודנים ואף מתחתן עם בנותיהם. יש כאן גם מוטיב פולקלוריסטי של התאהבות באישה ונפילה בידיה, עם מוסר ההשכל העממי על כוח האישה השולטת בגבר. יש כאן גם טרגדיה של נקמה בגיבור בדרך שמעוורים אותו, ובסוף הנקמה הסופית שלו באויביו הפלשתים עת מוטט את בית מקדשם המוקדש לאלם דגון באומרו: "תמת נפשי עם פלשתים" (טז 30). בהריסתו את מקדש דגון על הפלשתים החוגגים, מובעים גם הניצחון והעליונות של נזיר אלוהים על האל הפגאני דגון.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה