יום שני, 15 בספטמבר 2014

מפעל הסקר הארכיאולוגי של ישראל חוגג 50 שנה לייסודו

ביום ה', 18.9, יתקיים 'מפגש מחזור' הסטורי של ראשוני הסוקרים וממשיכיהם, שאספו "באמצעות הרגליים" את מרבית הידע הקיים היום בנושא תולדות הארץ.
 סריקה ואיסוף חרסים באזור באר טוביהצילוםרוני אבידוב
מפעל הסקר הארכיאולוגי של ישראל הוא אחד המפעלים המדעיים הגדולים שנערכו בארץ. האגודה לסקר קמה בעידודו של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, שהאמין שצריך לדעת מהם תולדותיה של הארץ, כחלק מהזיקה אליה. ארץ ישראל - המקום ה(כמעט) הכי צפוף בעולם באתרים ארכיאולוגים, היא גם הנסקרת ביותר בעולם. כ-2/3 משטחה נסקר בקפידה - מטר אחר מטר (!), וזאת, במטרה לגלות אתרים ארכיאולוגיים, ודרכם לכתוב את סיפורן של התרבויות שעברו בארץ ישראל - משחר ההיסטוריה ועד היום

הידע הקיים על תולדות ארץ ישראל, החל מתקופת האבן ועד למאה העשרים, מתבסס על המחקר הארכיאולוגי, כמו גם על נתוני הסקר. הסקר הארכיאולוגי מלווה את החפירות הארכיאולוגיות כבר במאה ה-20, אך בשנת 1964 הוקמה "האגודה לסקר הארכיאולוגי של ישראל", ששמה לה למטרה לבצע סקר ארכיאולוגי שיטטי בכל שטחה של מדינת ישראל. מאז תחילת שנות ה-60 של המאה ה-20 יצאו עשרות רבות של ארכיאולוגים - מהבכירים שידעה הארץ, לסקירה מדוקדקת וסיזיפית של תוואי השטח, כשהם מתעדים כל שריד בנייה, שביב חרס או אבן צור. איסוף הנתונים, מיונם ותיארוכם מספקים למביני הדבר מידע עצום על עברו של האזור. כ-2/3 משטחה של א"י נסקרו, ובהם נמצאו ותועדו עשרות אלפי אתרים ארכיאולוגייםהסקר הארכיאולוגי נערך גם היום כחלק מפעילות שוטפת שנעשית ברשות העתיקות.
לדברי ד"ר עופר שיאון, ראש ענף סקרים ברשות העתיקות, "למביט מהצד, התמונה יכולה להיראות הזויה: ארבעה אנשים הולכים במרחקים שווים זה לצד זה כשראשם מופנה לאדמה ומרימים חרסים מהקרקע. צריך להבין שבאופן הזה נאספים נתונים יקרי ערך על ההסטוריה של המקום, המתחברים לכדי תמונה שלמה. לעיתים הסוקרים גולשים למערות עתיקות או אפילו צוללים בים לצורך איסוף המידע. בלי הסקר לא היינו יודעים דבר על ההסטוריה של הארץ. מי היה יודע על אתר גמלא המפורסם, על אתרי הנזירוּת, על החיים העתיקים במדבר או על מחילות המסתור ועל סיפור הקנאים והמורדים במערות מדבר יהודה"? 

ביום ה', 18/9, לרגל 50 שנה להקמת מפעל הסקר הארכיאולוגי, תקיים רשות העתיקות באוניברסיטת תל אביב מפגש מחזור הסטורי של הארכיאולוגים ה"משוגעים לדבר" - ראשוני הסוקרים וממשיכיהם.
בהזדמנות זו תשיק רשות העתיקות את "אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל"  - מאגר מידע אינטרנטי ענק ובו 15,000 אתרים, המציג לראשונה – בחינם ובלחיצת כפתור, מידע מקצועי נרחב על האתרים הארכיאולוגים בחבלי ארץ שלמים, ובקרבת הבית  http://www.antiquities.org.il/survey/newmap.asp מפות הסקר המופיעות באתר מגלות לארכיאולוג או למטייל אילו עדויות נחשפו מהעולמות הקדומים השוכנים תחת רגליו. המאגר מתעדכן באופן תדיר במפות סקר נוספות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה