יום ראשון, 22 בפברואר 2015

עומדות על הסף: שייכות וזרות במגילת רות ואסתר

אורית אבנרי, עומדות על הסף: שייכות וזרות במגילת רות ואסתר, יהדויות, מכון שלום הרטמן, ירושלים תשע״ה. 203 עמודים
מכון שלום הרמן

מה היה מתרחש לו היו יכולות רות ואסתר לצאת ממגילותיהן ולהיפגש בין פרס לבית לחם? מה הן היו מספרות זו לזו על הגברים בעולמן ועל האתגרים הניצבים בפניהן? מה הייתה יכולה כל אחת לקחת מהמפגש המרתק זו לארמון בשושן הבירה וזו לביתה בבית לחם?
אבנרי מנתחת באופן קולח ועוצמתי את הקשרים הספרותיים והרעיוניים בין שתי המגילות, ומציעה קריאה כפולה בכל אחת מהן, בעזרת פרשנות ספרותית-פמיניסטית. הניתוח הכפול מגלה כי מצד אחד מגוללות המגילות סיפור על קבלת הנשים לתוך החברה הגברית הסגורה, ומצד שני – סיפור על דחיית ה"אחר" והשונה על ידי ההגמוניה השלטת.
והנה מילות הסיכום של הספר:


אך המגילות אינן רק טקסטים ספרותיים, אלא טקסטים קנוניים. לטקסט כזה יש כוח ויכולת להיות זמני ועל-זמני, היסטורי וא-היסטורי בעת ובעונה אחת; הוא נועד שיקראו ויפרשו אותו בתוך המציאות העכשווית וליצור תנועה אינסופית מן המחויבות לטקסט אל המציאות הקונקרטית ובחזרה. רק תנועה זו מאפשרת לנו לנכס את הטקסט בכל פעם מחדש כטקסט קנוני, מכונן, אשר מתכתב עם העבר ומחייה את ההווה. בקריאה כזו אנו מצליחים להיחלץ מההקשר המצומצם ולגעת במשהו נצחי וגבוה יותר, ובד בבד לגלות בתוך הטקסט עצמו רבדים ונקודות מבט חדשות. ניתן לומר כי ההווה צובע מחדש את הטקסט העתיק, ממש כפי שהקריאה בטקסט העתיק מעניקה עומק ורוחב יריעה לסוגיות ההווה.
המקרא הוא חלק מפס הקול של חיינו; הוא חומר הגלם שממנו אנו יוצרים את השפה ואת עולם הדימויים שלנו, והוא חודר לתוך מחזור הדם הקולקטיבי שלנו. על כן אך טבעי לבקש להשתתף במסע הפרשני ולהציע חוליה נוספת בשרשרת הפרשנויות הנושאות את הטקסט הקנוני הזה מדור לדור ואשר רואות בו תשתית תרבותית לשיח פורה ומעמיק.
לפי הקריאה שהצעתי לאורך הספר, מגילות רות ואסתר מציפות על פני השטח את המתח בין שמרנות מסורתית ובין חידוש ואפילו מהפכה – הן מרפרפות מעל הדילמה אם באפשרותן של נשים לפעול וליזום במרחב הציבורי; הן נוגעות באופן עדין באתגרים של בניית זהות לאומית בארץ מולדת ושל שמירת זהות ייחודית כאשר מתגוררים מחוץ לה; הן עוסקות בצורך, בהכרח וביכולת לגרום למהפכות חברתיות; הן רומזות לאימה מן האחר ולבשורה שהוא עשוי לשאת עמו.
כך, אל המגילות נקשרות שאלות המעסיקות אותנו ומהדהדות סוגיות על אודות זהות בעידן של רב-תרבויות והתייחסות מורכבת לאתגר היחסים עם האחר והזר. מחשבות על מקומן של הנשים ויחסיהן עם גברים משוקעות בין שורות הטקסט הכתוב ופורחות ממנו אל המרחב הריאלי. הקריאה שהצעתי למגילות, המזהה נושאים אלו בטקסט המקראי, מתעקשת ליצור דיאלוג בין הפסוקים ובין החיים מתוך הבנה שמתוך המילים העתיקות, דווקא מהן, נוכל לצמוח ולהבין טוב יותר את עצמנו ולקבל תמונה עשירה וראויה יותר על עולמנו.

ד״ר אורית אבנרי

ד"ר אורית אבנרי היא עמיתת מחקר במכון שלום הרטמן בירושלים ומלמדת מורים בבית הספר לתרבות ישראל (במכון הרטמן). ד"ר אבנרי מרצה למקרא ב"מרכז האקדמי שלם", במת"ן ובבתי מדרש מגוונים ברחבי הארץ. נשואה ואם לחמישה ילדים.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה