יום שני, 23 במרץ 2015

דורבנים בשירות הארכיאולוגיה: נר חרס בן 1400 שנה נחשף על ידי דורבן בעמק חפר

בשבוע שעבר, במהלך סיור פיקוח שגרתי של מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות ואנשי רשות הטבע והגנים בחורבת סיב - אתר עתיקות גדול ומרשים מהתקופה הרומית- ביזנטית באזור עמק חפר, נתגלה נר חרס תמים (שלם) מלפני כ- 1400 שנה, כשהוא מונח בראשה של ערימת עפר בקצה מחילת דורבן.
הדרבן הינו מכרסם גדול החי בטבע, משקלו כ15 ק"ג ועל גבו ובצדדיו קוצים ארוכים וגמישים בצבעי שחור לבן. הוא חי בטבע בזוג, ומתגורר במאורות ומחילות שאורכן מגיע ל-15 מטרים ויותר. לדברי עירא הורוביץ מהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, "הדרבן הינו ארכיאולוג מצטיין, מין "חפרן בלתי נלאה". המחילה נחפרת בהדרגה, לפעמים בעומק שני מטרים מתחת לפני השטח, עד להיווצרות חדר שהייה לו ולבני משפחתו במעבה האדמה. מעצם היותה של הארץ רוויה באתרי עתיקות, לא פעם קורה שהדורבן בונה את ביתו בין שרידי העבר החבויים באדמה. את העפר הוא מסלק במיומנות אל פני השטח, ויחד אתו שלל ממצאים ארכאולוגים הנקרים בדרכו".
כך, קורה לא פעם שמפקחי רשות העתיקות מלקטים ממצאים מתוך ערימות השפך שיוצרים דורבנים. הם מקפידים ללקט את הממצאים לפי הסדר בו הם נמצאים, על מנת לנסות להבין את התקופות ולדלות מידע ארכיאולוגי מן ההריסות. 
כך ארע השבוע, כאשר במהלך סיור פיקוח שגרתי נתגלה נר חרס שלם בן כ- 1400 שנה עם סימני שריפה (המעידים על כך שהיה בשימוש בעת העתיקה), בראשה של ערימת עפר בקצה מחילת דורבן. אנשי רשות העתיקות בחנו את כלי החרס והממצאים שהדורבן העלה מבטן האדמה, וציינו שהממצאים הוסיפו  מידע על תאריך אתר העתיקות וזמן היישוב בו.

ברשות העתיקות קוראים לדורבנים להימנע מחפירת מחילות באתרי עתיקות, ומזהירים שחפירה באתר עתיקות ללא רישיון הינה עבירה פלילית.  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה