יום רביעי, 5 באוגוסט 2015

מערה הכוללת מקוה, גת, כתובות וציורים מימי בית שני נתגלתה בירושלים

פתח המערה. מבט מבפנים
צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות
בשכונת ארנונה בירושלים נחשף מקווה טהרה  מימי הבית השני (המאה הראשונה לספירה) בתוך מערה תת קרקעית. אל המקווה הובילה מבואה, ובהיקפה ספסלים. לצד מקווה הטהרה, נחפרה גת להפקת יין. קירותיו של המקווה מכוסים בטיח קדום, שעליו שפע של ציורי קיר וכתובות אשר נכתבו בעזרת בוץ, פיח וחריטות. בין הסמלים המצוירים ניתן להבחין בסירה, עצי דקל ומיני צמחים, שהם סמלים השכיחים באומנות החזותית של ימי הבית השני. ייתכן שיש שם גם ציור של מנורה. אם אכן זו מנורה אזי זה מימצא חריג, מאחר שבתקופה הזאת המעיטו בתיאור חפץ מקודש זה, ששכן בבית המקדש. הכתובות כתובות בארמית בכתב יהודי רהוט אשר היה נהוג בסוף ימי הבית השני. ייתכן שבחלק מהכתובות יש שמות. 

כתובת. צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות
הממצאים מעוררים שאלות: מה הקשר בין הסמלים לכתובות? מדוע הם צוירו דווקא במקווה הטהרה? מי עומד מאחורי ציורם - אדם אחד או מספר אנשים? מה מטרת הציורים? האם ייתכן שבין הממצאים יש קריאה לעזרה כתוצאה מאירוע טראומטי (הרס המקדש ומלחמת החורבן של 66-70 לסה”נ)?

דימויים חזותיים. צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות
רשות העתיקות החלה בפעילות שימורית מורכבת. הכתובות הן עברו טיפול ראשוני באתר, הוצאו בשלמותן מהמקום והועברו למעבדות השימור של רשות העתיקות להמשך טיפול וייצוב. בעתיד תציג רשות העתיקות את הכתובות בפני הציבור הרחב. 
צילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה