יום חמישי, 8 בדצמבר 2016

קולן של נשים מקראיות מהדהד ביצירות ישראליות עכשוויות


ציור: יורם לילך, אקריליק על בד 50 & 70 ס"

המשורר, משה שפריר, כתב כך:
התנ"ך הוא, ללא-ספק, קָנוֹן פַּטְרִיאַרְכָלִי,
המִתייחס לנשים, בּרוב המִקרים, כּאל גורם נחוּת,
אך יש בו גם גוון וצִביון תֵּיאַטְרָלִי,
כי יש בו דְרָמות וטרָגֶדיות לא-מעטות,
שבהן נוטלות חלק נכבד נשים רַבּות ושונות.
כך מופיעות בּוֹ נשים יָפוֹת ומְפַתּוֹת,
כמו דְלִילָה (ואולי גם חַוָּה ואֶסְתֵּר);

ויש בּו גם נשים שנוטלות את גורלן בידיהן,
כמו בּנוֹת-לוֹט, וכמו אם-כל-היהודים, - תָּמָר אֵשֶׁת-עֵר;
ונשים שמורדות בסמכות, כמו פּוּעָה ושִׁפְרָה וכמו בּנוֹת-צְלָפְחָד,
ולעומתן יש נשים שמשלימות עם מר-הגורל, כמו אֵשֶׁת-אִיּוֹב;
ורבות גם נשים חשובות, אך מופיעות בתנ"ך ללא-שֵׁם,
שהן "גִּבּוֹרוֹת" בּדרמות או בּספּורֶת,
ונשים שנושׂאוִת רק את שְׁמות אֲבִיהֶן,
אוֹ נושׂאוֹת את שמות בַּעֲלֵיהֶן, כמו בַּת-פַּרְעֹה, או אשתו של-נֹחַ,
(ששמה לא ידוע, למרות חשיבותה כָּאֵם השנִיָה של כָּל-הָאֱנוֹשׁוּת);
וישנן גם נשים שרוצחות, מִסִּבה ידועה, או אחרת,
כמו האשה העֲלוּמה מִתֵּבֵץ, או יָעֵל הַקֵינִית וַעֲתַלְיָה מַלכַּת יהוּדָה;
גם ישנן בָּּנות שֶׁנֶּאֱנָסוֹת, וגם יש נשים שמנסות לֶאֱנוס,
כמו דִּינָה בּת-לֵאָה ותָמָר בּת-דָּוִד, ולעומתן - הפָּרָשָׁה של אֵשֶׁת-פּוֹטִיפָר;
והיו גם נשים עקרות, שלבסוף הן יָלדוּ, או שלא זָכו לכָך,
ונזכור את שָׂרָה ורָחֵל וחַנָּה, את אֵשֶׁת-מָנוֹחַ, ואת מִיכַל הנסיכָה;
ונציֵן שהיו במקרא נביאות, אבל גם היו נשים שעסקו בִּקסָמים,
כמו דְּבוֹרָה וחֻלְדָּה, וּלעוּמתן - האשה בַּעֲלַת-הָאוֹב. מעֵין דּוֹר;
והיו גם כאלה שמר גורלן לא שָׁפַר, כמו בַּת-יִפְתָּח ורִצְפָּה בַּת-אַיָּה,
ונשים חכמות, כמו האשה מִתְּקוֹעַ, אֲבִיגַיִל אֵשׁת-נָבָל הכַּרמֵלי
והחכמה מאָבֵל בֵּית-מַעֲכָה; אך גם היו נשים פּוֹתוֹת, כמו אֵשֶׁת-לוֹט.
ובכן, ישׁ נשׁים מכוּבּדות וגם מהוּללות בּתּנ"ך, אך יש בּו הרבּה יותר נשׁים 
מקוּפּחות, ולכן יש להעניק להן הרבּה תשומת-לב ואולי גם מעט יותר חֶסֶד.

בהתאם לכך ובהמשך לכך מתפרסמות כאן כמה יצירות ישראליות עכשוויות על נשים מן המקרא ויצירות על נשים בכלל שנתחברו בהשראת המקרא. כולן יצירות מקוריות שהתפרסמו בבלוג זה. 
מה מקומן החברתי של הנשים? מה יחסן לגברים בחייהן (אבות, בעלים, בנים, בני משפחה גבריים אחרים)? איך הן רואות את עצמן ואיך אחרים רואים אותן?

משוררים והוגים זורים כאן אור מקורי, נוקב ומעורר מחשבה על משמעות החיבורים על נשים מקראיות קמאיות לאנשי הכאן ועכשיו. לפעמים הם מוחים על האלמת קולן במקרא אך תמיד מוצאים בחיבורים עליהן מקור השראה לקולם שלהם. האנתולוגיה הזאת היא פתח לעיון בדמותן של נשים מקראיות בספרות הישראלית העכשווית.

בלפור חקק, השיר של חוה
אביחי קמחי, חווה
בלפור חקק, אשת נח
משה שפריר, אשת לוט
שולה לויטל, מכתב ל"לוטה"
משה שפריר, דבר והיפוכו - בעקבות פרשת לוט ובנותיו
יוסף עוזר, שרה
בלפור חקק, צעקת האם: מתוך ארבעת שירי העקידה
אסתר ויתקון זילבר, אהבת רבקה
ארד זק, מה מרה היא התחושה
יוסף עוזר, רבקה
רבקה תפארת חקק, סֻלָּם רִבְקָה
עבי קלדרון, רבקה - מבט אישי נועז
ד"ר לאה מזור, רבקה המקראית בשירה העברית
יוסף עוזר, רחל
ד"ר אביבית לוי, לאה
אביחי קמחי, משולש (רחל, לאה, יעקב)
יוסי בובה, ובת לאה
בלפור חקק, שָׂרִיגִים מיוסף לאסנת
עדי אביטל-רוזין, עַל אַלְמָנָה שֶׁיָּשְׁבָה וְקָּמָה  עַל שׁוֹבֶיהָ
קריאה אינטרטקסטואלית והגות מגדרית בסיפור תמר (בראשית, לח)
פרופ' יהושע גתי, עצמאות נשית - פרשת בנות צלופחד
נאוה סמל, אם בת יפתח
אדלינה קליין, טָרוֹף טָרְפָה דְּלִילָה
ד"ר גלי דינור, תבונתה הגורלית של אביגיל (שמ"א כה)
בלפור חקק, שיר למיכל בת שאול
משה שפריר, מיכל בת שאול
ריקה ברקוביץ, חטא אשת החתי
משה שפריר, רצפה בת-איה (בלדה)
דליס, רצפה בת-איה 
שושנה ויג, מַלְכוּת שְלֵמָה: הוידוי של בת שבע 
עדי אביטל-רוזין, "עַל אָחוֹת יָפָה שֶׁלִבְּבָה וְשָׁמְמָה". קריאה אינטרטקסטואלית והגות מגדרית בסיפור תמר בת דוד ,שמואל ב, יג.
בלפור חקק, קטורת גמר בת דבלים
יוסף עוזר, גמר בת דבלים
יצחק מאיר, כל כבודה בת מלך פנימה
אסתר ויתקון זילבר, בעקבות שיר השירים
נויה שגיב, כשושנה בין החוחים
נויה שגיב, על משכבי בלילות
נויה שגיב, פתחי לי אחתי רעיתי יונתי תמתי
רבקה תפארת חקק, בעקבות שיר-השירים
ד"ר לאה מזור, סיפורי אהבה במקרא (ראיון רדיו)
ד"ר אביבית לוי, באשר תלכי
 יוסף עוזר, זמן אישה
ד"ר עדנה אלעזרי, הרהורים על 'זמן אישה' של יוסף עוזר
ד"ר לאה מזור, הזמנה לשיר 'זמן אישה' של יוסף עוזר
פרופ' רחל אליאור, כמו סופיה ומרסל וליזי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה