יום רביעי, 9 במרץ 2016

מותר האדם מן המכונה אין? הרהורים בעקבות נצחון המחשב במשחק GO

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית


גו (GO) הוא משחק לוח סיני בן אלפי שנה, והוא אחד המשחקים המורכבים, היצירתיים והמסובכים ביותר שנוצרו אי פעם. יש מליוני אפשרויות לתנועת הכלים על הלוח. המשחק מפתח את ההגיון, התפיסה המרחבית, היצירתיות, יכולת התכנון, החשיבה האסטרטגית וכושר החשיבה. במזרח הרחוק יש אוניברסיטאות שבהן יש אפילו תואר אקדמי בגו... כיום משחקים גו מיליוני אנשים בכל רחבי העולם, ונערכים בו טורנירים בינלאומיים נושאי פרסים. בארץ המשחק התחיל לתפוס תאוצה לפני למלעלה מעשור, בעיקר בזכות סדרת האנימציה היִקָארוּ נוֹ גוֹ  ששודרה בטלוויזיה, בזכות שחקנים שבאו מעולם אומנויות הלחימה וכמובן בזכות האינטרנט ששובר גבולות פיזיים-פוליטיים בין עמים. בשנת 1996 הוקמה אגודת הגו הישראלית.
לפני שנה, בעקבות טורניר גו 2015 שנקבע לפסח - כנאמר Let my people GO - כתבתי ׳שזה משחק הלוח היחיד שבו המחשב אינו מסוגל (עדיין?) לנצח את השחקן האנושי, בהבדל משחמט למשל׳. עכשיו (מרץ 2016) התבשרנו על פריצת דרך מדהימה בתחום הבינה המלאכותית. תוכנת AlphaGo, שפותחה בידי DeepMind של גוגל, עשתה זאת. החודש (מרץ 2016) נערכה בסיאול סידרה של חמישה משחקים, שבה התוכנה שיחקה נגד גאון הגו הדרום-קוריאני, לי סדול, בעל הדירוג 9P! תוצאת חמשת המשחקים היתה 4-1 לטובת התוכנה, והיא זכתה בנוסף לפרס של מיליון הדולר (נתרם על ידי גוגל למטרות חסד) גם בדרגה 9P  שהיא הדרגה הגבוהה ביותר שבאפשר. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמחשב ניצח אלוף גו אנושי ברמה של לי סדול. בדירוג צמרת שחקני הגו היום, מדורג לי סדול במקום החמישי, אלפאגו במקום הרביעי, ובשלושת המקומות הראשונים שחקנים מזרח אסיאתיים.  
המשחק בין אלוף הגו האנושי לבין מכונת הבינה המלאכותית שניבנתה על ידי מתכנתי גוגל היא ארוע הסטורי בתחום פיתוח הבינה המלאכותית. מאות אלפי אנשים ברחבי העולם צפו בתחרות האדם-מכונה בשידור ישיר (למשחקים מתלווים דברי פרשנות), ונשאלת השאלה אם הגענו לעידן שבו הבינה המלאכותית מסוגלת להתחרות באינטליגנציה ובאינטואיציה האנושית. על שאלת המפתח האם מכונות מסוגלות לחשוב כבר ניתנה תשובה ברורה. כן! אם כך, מותר האדם מן המכונה אין? ואולי להפך. הרי המכונה, בהבדל מהאדם, אינה מתרגשת, אינה מתעייפת, אינה זקוקה למזון ולמשקה, ואין לה רגשות כלל, בוודאי שלא רוח קרב, שמחה או אכזבה. היא לומדת ממשחקים שכבר שוחקו וממליוני משחקים שהיא משחקת נגד עצמה, דבר שהוא בלתי אפשרי בהקף כזה לבן אנוש. לי סדול אמר אחרי נצחונו במשחק הרביעי שהוא גילה את נקודת התורפה של התוכנה - קשה לה להתמודד עם מהלך בלתי צפוי. היא אינה יודעת (עדיין?) להתמודד עם הפתעות. 
למשחקים הללו בתחום הבינה המלאכותית תהיינה בוודאי השלכות מרחיקות לכת על הבנת תהליכי החשיבה האנושיים, על ההוראה ועל חינוך האדם. ויותר מזה, הם יעוררו בוודאי ביתר שאת את השאלות פילוסופיות הגדולות על מהות האדם, המחשבה והשפה. 


הסרטון דלעיל הופק על ידי המרכז לתרבות קוריאה בירושלים, שבו התקיים טורניר פסח 2015. חדי העין יבחינו בוודאי בילד בן 7 בין המתמודדים. ׳הסבתא המלווה׳ שלו לטורניר הייתה כותבת שורות אלה...
ממליצה בחום ללמוד את הכללים ולהתחיל לשחק גו. זקנים נשים וטף, ויתגשמו דברי הנביא 
וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים [גו] בִּרְחֹבֹתֶיהָ (זכריה ח 5)

4 תגובות:

  1. תשובות
    1. תודה, יובל. מבחינתי זה היה ארוע מרגש במיוחד. הרמה האינטלקטואלית היתה מדהימה. נכחו בתחרות מיטב גאוני הגו של ישראל.

      מחק
    2. אין לי שום ספק בכך. המשחק הזה מקביל למשחקים המצריכים אינטלקט ויכולת מתמטית גבוהים דוגמת אלה של שחמט וברידג'. גיל 7 (ופחות) הוא גיל מצוין להתחיל פיתוח של אלה ☼

      מחק