יום שלישי, 5 באפריל 2016

מחתה לקטורת וכד ברונזה נתגלו בחוף מגדל

המחתה לאחר ניקוי במעבדות הטיפול בממצאים של רשות העתיקות. 
צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות
בהוראות לבניית המשכן נצטווה משה, בין השאר, להכין מחתות. וְעָשִׂיתָ אֶת-הַמִּזְבֵּחַ... וּמִזְלְגֹתָיו וּמַחְתֹּתָיו; לְכָל-כֵּלָיו, תַּעֲשֶׂה נְחֹשֶׁת (שמ׳ כז 3-1). מחתות היו גם במקדש כנאמר: וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה אֵת כָּל־הַכֵּלִים אֲשֶׁר בֵּית ה׳... וְהַמִּזְרָקוֹת וְהַכַּפּוֹת וְהַמַּחְתּוֹת (מל״א ז 50-48). המחתות היו כלים לטיפול בגחלים שעל המזבח ובקטורת, ושימשו בטקסים פולחניים. השם "מחתה" מביע את ההחתייה בגחלים, דהיינו, את הגברת חום הגחלים באמצעות הנעתם מצד לצד וניעורם. 
המחתה כפי שנמצאה בחפירה. צילום: איאד בשארת, באדיבות רשות העתיקות
מחתה מעוטרת מהמאה השניה לספירה, וכד, שניהם מברונזה, נחשפו לאחרונה בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בחוף מגדל שליד הכנרת. המחתה והכד היו מונחים זה לצד זה על רצפת אבן בתוך אחד מהמחסנים הסמוכים לנמל מגדל. יתכן שהיו בשימוש יום יומי. בארץ ידועות עוד עשר מחתות מתקופת בית שני. תחילת סברו שיעודן היה פולחני בלבד, אבל משתנגלו מחתות ללא הקשר פולחני, נראה שהן שימשו גם בחיי היום-יום.
בחפירות של רשות העתיקות במגדל נחשף יישוב יהודי מימי בית שני, ובו נראים בתי היישוב, מקוואות טהרה, רחובות, שוק ומתקני תעשייה, וכן מבנה של בית כנסת שקירותיו עוטרו בטיח צבעוני. במרכז חדר הקריאה נמצאה אבן רבועה, המדמה את בית המקדש בירושלים ועל צידה האחד של האבן עיטור מנורה בעלת שבעה קנים. בית הכנסת מתוארך למאה הראשונה לספירה, בימים שבית המקדש פעל בירושלים, והוא השביעי מתקופה זו המוכר בארץ עד כה.

האבן עם סמל המנורה שנחשפה בבית הכנסת במגדל.
צילום: יעל יולוביץ', באדיבות רשות העתיקות
עונת החפירה הנוכחית מתמקדת במבנה מחסנים הסמוך למזח היישוב היהודי הגדול מגדל. לדברי ערפן נג'אר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "במטמון מימי מרד בר כוכבא שמצא יגאל ידין במערת האגרות במדבר יהודה נמצאו מחתה ופך דומים לאלו שמצאנו במגדל. בגליל נמצאו מחתות גם בבית צידה, בטייבה, ובוואדי חמם, בסך הכול מדובר בממצא נדיר בגליל ובארץ בכלל".

החפירה נערכה על ידי בשאראת איאד מטעם רשות העתיקות בהשתתפות נג׳אר ערפאן מטעם היזם !!

הכד כפי שנתגלה בשטח. צילום: איאד בשארת, באדיבות רשות העתיקות

מגדל (בשמה היווני "טריכאי", שפירושו "מקום המלחת הדגים" - דבר שמרמז על מקור פרנסתם העיקרי של תושבי העיר לפני 2000 שנה, הייתה יישוב יהודי גדול בתקופה הרומית הקדומה. היא מוזכרת במקורות היהודיים, ובתקופת חורבן בית שני היא שימשה כבסיסו העיקרי של יוסף בן מתתיהו במלחמתו ברומאים בגליל. עדויות על מגדל קיימות גם במקורות הנוצריים, שכן על פי המסורת הנוצרית, זה היה מקום הולדתה של מרים המגדלית, שהייתה תומכת מרכזית בישו ונודעה כ"שליחת השליחים". על־פי ספרי הבשורה, הייתה מרים אחת מהנשים שנכחו בצליבתו של ישו ובקומו לתחייה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה