יום שבת, 18 ביוני 2016

על: חנה טואג, הרובע הקטן

יוסף כהן אלרן (סופר ומשורר) ממליץ על ספר פרוזה
חנה טואג, הרובע הקטן, הוצאת אבן-חושן, רעננה 2015, 416 עמודים 

הוצאת אבן חשן
הנה איך אפשר להזמין קורא להיכנס אל תוך ספר בן יותר מארבע מאות עמודים: "'כבר שלושה לילות אני חולמת חבצלות לבנות,' היא אומרת לו." – זאת השורה הראשונה, כך היא פותחת את דלת הכניסה לרומן הזה, למוחה המרחף של חבצלת, האימא האמנית, הציירת. 
הרבה מאוד אווירה יש בספר, תיאורים נפלאים בשפה עשירה שמחליקה לתוך התודעה באיזו זרימה נינוחה וברוגע, שללא יכולותיה שאינן מוטלות בספק של המחברת, ללא יכולת ההיספגות שלה לתוך המראות שעליהם היא כותבת, ללא אותו ריחוף שהיא מצטרפת אליו של חבצלת החולמת וההוזה והציורים שהיא מציירת ליד החוף של שכונת עג'מי ביפו, שם מאחורי הר הזבל שריחו הופך להיות גוונים במכחולה – ללא כל אלה לא הייתה יכולה לבטא את הדברים כפי שביטאה. 

דמותה של חבצלת כובשת מיד את מרכז הספר, על אף שלא היא הגיבורה המוכרזת, ודרכה, כמו דרך יתר הדמויות המיוחדות, כולל דמותה של סיהם המוסלמית, שכנתם הטובה, והבן שכרוך אחרי גופה המתנועע בריקוד בטן מהפנט של מישל אהובתו, וריחה ושאונה של השכונה המעורבת והנעימה בדרכה של אותן שנים מוקדמות ביפו, כל אלה עולים מתוך הדפים ומהר הזבל שמתנשא וחוצץ בין הבתים לים, חוסם את הנוף, מעלים מן העין את אופק הים – וכאילו זה נעשה חסר, כי במקום מה שהיה מתנשאים עכשיו בניינים גבוהים ומלונות פאר, ומה שהטריד אז הפך געגוע. 
הספר לא מבקש קריאה מהירה. להיפך. הספר מבקש שקיעה בקריאה נינוחה, כדי לאסוף את כל פרטי הפרטים שמביאות אתן הדמויות, אם ישירות ואם בעקיפין, אם בהווה ואם בזיכרון, אם בממש ואם בהזיה - זוהי מוסיקה שכמוה כמו ולס איטי שמסרב להפוך לריקוד אחר שצעדיו מהירים. תנו לי לספור בנחת את הצעדים, לוחשת המחברת, אני אוביל אתכם מדָּבר אחד אל הדבר האחר ומדמות אחת אל הדמות האחרת בדרכי, וסופו של דבר שאביא אתכם יחד עם אור, הבן, לצפת, כדי שיחפש שם את עצמו. 
העלילה עוברת בחלקו השני של הספר לצפת, ושם נפרם סודו של הספר, ואולי סודה של חבצלת המרחפת במחשבותיה, ואולי סודה של המשפחה כולה. אני ממליץ אפוא בחום על קריאת הספר, לגימה אחרי לגימה, לעצום עיניים מדי פעם ולנשום את המקום, ואחרי שהקשבנו לרחשים של יפו לבלוע את אווירה המיוחד של צפת, עד הדף האחרון.

מתוך: המלצות על ספרים לכבוד שבוע הספר העברי תשע״ו 2016

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה