יום שלישי, 7 ביוני 2016

מטמון מטבעות כסף מסוף התקופה ההלניסטית נחשף במודיעין


מטמון מטבעות שנמצא בבית האחוזה. 
צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות.
מטמון מטבעות כסף מסוף התקופה ההלניסטית (126 לפני הספירה) נחשף באפריל 2016 במודיעין. המטמון כולל 16 מטבעות. הוא מכיל מטבע אחד או שניים מכל שנה בין השנים 135–126  לפני הספירה, ובסך הכל יש בו ייצוג לתשע שנים עוקבות.המטבעות הן של שקלים וחצאי שקלים (טטרדכמות ודידרכמות), שנטבעו בעיר צור, והנושאים את דמותם של המלך אנטיוכוס השביעי ושל אחיו -דמטריוס השני. המטמון הוחבא בנקיק סלע, בצמוד לקיר של אחוזה חקלאית שהתגלתה במהלך החפירה במקום. בסמוך לאחוזה הולך ונחשף בחפירה אזור תעשיה של האחוזה, ובו בית בד ששימש להפקת שמן זית ומחסנים לאחסון השמן. בחלקות החקלאיות הסמוכות לאחוזה נחשפו עשרות גתות חצובות בסלע, המלמדות על גידול הגפן ותעשיית היין במקום. בית האחוזה נבנה מקירות איתנים, כדי לספק ביטחון מפני מסעות כיבוש ושודדים. 

אברהם טנדלר – מנהל החפירה, בתוך מערכת מסתור שחוברה למקווה טהרה בימי מרד בר כוכבא.
צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות
בחפירה נמצא רמז לכך שתושבי האחוזה השתתפו גם במרד הראשון נגד הרומאים, שפרץ בשנת 66 לספירה: על גבי מטבעות מתקופה זו שנחשפו באחוזה, מצוין התאריך "שנת שתים" למרד, וכן הסיסמה "חרות ציון".
האחוזה המשיכה לפעול גם לאחר חורבן בית המקדש, בשנת 70 לספירה. "נראה, כי תושבי המקום לא התייאשו מהתקווה לעצמאות מרומא, והם התכוננו היטב ללחימה במסגרת מרד בר כוכבא. לקראת המרד, מילאו תושבי האחוזה את שורת חדרי המגורים הצמודה לקיר החיצוני של המבנה באבנים גדולות, וכך יצרו חומה מבוצרת. כמו כן,  התגלתה מערכות מסתור שנחצבו בסלע מתחת לרצפות בית האחוזה. מערכות אלו חיברו בעזרת מחילות בין בורות מים, בורות אחסון וחדרי מסתור. באחד משטחי החפירה הסמוכים נחשף מקווה טהרה מרשים ביופיו. בחפירת המקווה, התגלה פתח למערכת מסתור מסועפת, שבתוכה נמצאו ממצאים רבים מזמן מרד בר כוכבא.



תגובה 1:

  1. המימצאים הם תוספת מבורכת לידע על שורש עמינו בארץ ישראל , אנו היינו תושבים

    בה ולא כובשים, כל גילוי ארכיאולוגי הוא ממד חזק פיזית להיסטוריה

    השבמחק