יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

חיפוש מתקדם באתר של מקראות גדולות הכתר



לאחרונה הועלתה גרסא חדשה לאתר 'מקראות גדולות הכתר' המאפשרת חיפוש מתקדם בתנ"ך באמצעות האינטרנט. החיפוש יכול להעשות גם במחשב שולחני או נייד וגם בטלפון חכם.
גרסא זו היא שלב נוסף בחזונו של פרופ' מנחם כהן - ראש מפעל 'מקראות גדולות הכתר', לשילוב בין המהדורה המקוונת למהדורה המודפסת ולחיזוק 'למידת החקר' בלימוד התנ"ך, 
אפשרות חיפוש זו, שבעתיד הקרוב תורחב גם לחיפוש במפרשים, בתרגום ובמסורה, היא מהפכה בתחום לימוד התנ"ך. מורים ומרצים יוכלו לתכנן מערכי שיעור הכוללים משימות חקר שיבוצעו ע"י התלמידים והסטודנטים בכיתה, באמצעות טלפון חכם.
חשוב לציין כי לא כל האפשרויות הקיימות בתוכנת הכתר קיימות גם באתר. האפשרויות העיקריות שקיימות בתוכנה ולא באתר הן: חיפוש טעמי המקרא, שמירת צורות, ופתיחה במקביל של מספר מסכים.
להלן פרוט של אפשרויות החיפוש באתר:
ניתן לחפש רצף מילים, למשל: "אלה תולדת", יש אפשרות להשתמש בשאילתה באופציה "או", למשל אם לא בטוחים אם המלה "תולדת" נכתבת בכתיב חסר או מלא (תולדות). כך
נראים מסך השאילתה והתוצאות:

ניתן לבצע חיפוש עם ניקוד, אם נחפש את המלה "מדבר" בהטיות שונות (בשאילתה זה יראה כך: *מדבר*) נקבל  332 מופעים בתנ"ך. אולם מופעים אלו כוללים גם מִדְבַּר, גם מִדַּבֵּ֥ר, גם מְדַבֵּ֥ר וגם מִדְּבַר.
אבל אם אנחנו רוצים לחפש רק את ההטיות של מִדְּבַר, כך יראו מסכי השאילתה והתוצאות (הסימן בתוך ה-'ב' מסמן: ללא דגש):


ניתן לחפש מילה כאשר היא מופיעה בראש פסוק, למשל אם לומדים את שירת הים - "אז ישיר", כדי להבין את השימוש בצורת 'עתיד' ל'עבר', ניתן לחפש את כל הפסוקים שמתחילים במילה "אז". כך יראו מסכי השאילתה והתוצאות:
 
ניתן לחפש מילים על פי שורש. למשל, על מנת לחפש את כל המילים מהשורש מ.ל.ך, כך יראו מסכי השאילתה והתוצאות:

ישנם מקרים שבהם אנו רוצים שהמילים לא יהיו עוקבות, למשל, אם רוצים לבדוק את המקור לביטויים 'דרך הישר' ו'ישר דרך', נגדיר בשאילתה את השורש י.ש.ר ואת השורש ד.ר.ך, אבל נבחר את האופציה של מילים לא עוקבות. כך יראו מסכי השאילתה והתוצאות:

כמו כן ניתן לחפש מילים הנמצאות במרחק מסויים אחת מהשניה. למשל אם אנחנו רוצים את כל הפסוקים בהם מופיעות המילים "נבל" ו"כינור", גם אם הן אינן עוקבות ועד מרחק של 10 מילים ביניהן,  כך יראו מסכי השאילתה והתוצאות:

ניתן להגביל את החיפוש לספרים מסויימים, ניתן לחפש פסוקים שבהם יש לפחות מספר מסויים של מופעים בפסוק ועוד...
הדוגמאות שהובאו כאן הן רק "טעימה" מהאפשרויות שיש באופצית החיפוש באתר. אני בטוח שכל מורה ומרצה לתנ"ך, תלמידים/ות, סטודנטים/ות ואוהבי/ות תנ"ך יוכלו להפיק תועלת רבה מהאפשרויות שנפתחות בפניהם באמצעות האתר ללימוד מתקדם ומעניין בכיתות בתי הספר והאוניברסיטאות, בנסיעות באוטובוס וברכבת ובכל מקום שחפצה נפשם.
נקווה שהאתר החדש באמצעות הטלפון החכם יסייע לנו לקיים את הפסוק: וְשִׁנַּנְתָּ֣ם לְבָנֶ֔יךָ וְדִבַּרְתָּ֖ בָּ֑ם בְּשִׁבְתְּךָ֤ בְּבֵיתֶךָ֙ וּבְלֶכְתְּךָ֣ בַדֶּ֔רֶךְ וּֽבְשָׁכְבְּךָ֖ וּבְקוּמֶֽךָ: (דברים ו,ז)
לדף החיפוש: https://www.mgketer.com/search
לסרטוני הדרכה: https://www.mgketer.com/home/help
הערה: הצבעים של מסך השאילתה שונו מאלו הנמצאים בצילומי המסך.



תגובה 1:

  1. מנסיון עבודה רב בשנים, בתכנת הכתר, מומלץ מאוד, להכנס ולתרגל. ממש לא מסובך. פותח עולמות מחקריים בכל הרמות, החל מתלמידים, מורים, סוטדנטים וחוקרים. מסייע רבות בעבודות סמינריוניות, תזות ועבודות דוקטורט. חובה לכל אוהב תנ"ך. ולכל לומד תנ"ך באשר הוא. כל המנסה רק ירוויח, ושערי העושר והאושר המקראי יפתחו בפניו. מומלץ ביותר.

    השבמחק