יום רביעי, 23 באוגוסט 2017

כתובת המזכירה את הקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס נתגלתה בשער שכם בירושלים



כתובת ביוונית על גבי פסיפס, שכנראה שימש כרצפת אכסניה לעולי רגל, התגלתה בשער שכם בירושלים: "בזמנו של שליטנו החסיד ביותר פלביוס יוסטיניאנוס, הכומר ואב המנזר אוהב האל קונסטנטין יסד והקים גם את כל המבנה הזה בשנה ה-14 לאינדיקציה". פענוח: ד"ר לאה די-סגני מהאוניברסיטה העברית.
"אינדיקציה היא שיטה עתיקה לספירת שנים (לצורכי מס). בהתבסס על מקורות היסטוריים, ניתן לתארך את הפסיפס לשנת 550/51 לספירה".הכתובת מנציחה את ייסוד המבנה על ידי הכומר קונסטנטין. היא מזכירה את הקיסר הביזאנטי פלביוס יוסטיניאנוס. שתי הדמויות מוכרות היטב מהמקורות ההיסטוריים ומהממצא הארכיאולוגי. 


הקיסר פלביוס יוסטיניאנוס היה אחד השליטים החשובים של התקופה הביזנטית. בתקופתו הגיעה האימפריה הרומית לשיאה, ותהליך הפיכתה לאימפריה נוצרית הושלם. הוא  הקים בירושלים בשנת 543 לספירה כנסייה ענקית אשר הוקדשה למרים אם ישוע, הידועה בשמה כנסיית הניאה. הייתה זו הכנסייה הגדולה ביותר שנבנתה בירושלים ומהגדולות ביותר ברחבי האימפריה כולה. אב המנזר של כנסיה ידועה זו היה קונסטנטין, אשר גם שמו מוזכר בכתובת שנחשפה כעת ליד שער שכם. שרידים של כנסייה זו נחשפו בחלקם בשנת 1970 ברובע היהודי.לדברי ד"ר די-סגני, הכתובת שנמצאה בשער שכם מזכירה מאוד כתובת שנחשפה במרתפי כנסיית הניאה, ומפאת חשיבותה היא מוצגת כיום במוזיאון ישראל. בכתובת נזכרים אותם בעלי תפקידים - הקיסר יוסטיניאנוס, והכומר קונסטנטין.הכתובת החדשה-עתיקה הועתקה ממקומה על ידי מומחי השימור של רשות העתיקות והיא מטופלת בסדנת הפסיפסים של רשות העתיקות בירושלים.  
* המידע והצילומים באדיבות רשות העתיקות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה