יום רביעי, 15 ביוני 2016

על דמות העכבר בספרות הילדים: בעקבות הספר - עכבר הספרייה

ד״ר ניצה דורי, סופרת ילדים; שאנן - המכללה האקדמית הדתית לחינוך

הוצאת כנרת
על:  דניאל קרק, עכבר הספרייה (מאנגלית: אירית ארב), הוצאת כנרת, אור יהודה תשע״ב 2011, 32 עמודים

אחת מדמויות בעלי החיים שתפסה מקום נרחב בספרות הילדים היא העכבר. אמנם אין זה בעל-חיים שילדים נוהגים ללטף ולשחק, אך בספרות הילדים הוא מקבל את הכבוד הראוי לו הן מבחינת כמות הטקסטים שנכתבו אודותיו והן מבחינת המסרים והתכנים שעכבר קטן יכול להנחיל. האמביוולנטיות של הטקסטים מעניינת: לפעמים העכבר מזיק, מטריד, מפריע ומחבל ולעיתים מועיל, מחנך ומלמד. בספרות ימי-הביניים אנו מוצאים את המעשייה הקדומה על "החלילן מהמלין" (1280) בה מתוארים העכברים כמזיקים, אך קמצנותם של אנשי הכפר מביאה עליהם את הטרגדיה הנוראה: העכברים אמנם נעלמים אך גם כל ילדי הכפר שהלכו אחרי החלילן המוזר. מאוחר יותר במעשיות "האריה והעכבר” [עיבוד למשל זה עשה לוין קיפניס בספרו "אריה גיבור ועכבר בן חור", 1950.] ו"עכבר העיר ועכבר הכפר" (1480, משלי איזופוס) מתוארים העכברים כיצורים חכמים, בעלי תושייה ושכל בריא היודעים להיחלץ ממצבים קשים. בסרטי וולט דיסני דמותו של מיקי (1928) מצטיירת כדמות חביבה, פקחית ובלתי מזיקה, יודעת לשיר, לנגן ולרקוד. מאז המצאת "העכבר" למחשב קבלה דמות העכבר מימד נוסף, דיגיטלי, נחוץ והכרחי. עצם השימוש בכינוי מעולם החי למכשיר טכניי גרם לשם "עכבר" להיתפס כידידותי יותר.
דמות העכבר בספרות ילדים אינה מייצגת דווקא את המציאות. במציאות אנשים סולדים מעכברים, ועכבר הפולש לבית לא הופך לחיית מחמד אלא לבעל-חיים בסכנת הכחדה. למרות זאת, אנשים רבים חבים את חייהם לעכברים, שהרי עליהם נוסו תרופות שונות בטרם ניתנו לבני אדם. מסתבר, שהעכבר דומה מאד בתכונותיו הביולוגיות לבני האדם ולכן נערכים עליו ניסויים רבים בתחום המדעים והרפואה. בספרות הילדים רבות יותר היצירות המציגות את העכבר כדמות חיובית, מעצבת, אוטונומית, מחנכת ומקנת ערכים, מהיצירות המציגות אותו כדמות מזיקה ושלילית. האנשת העכבר במרבית הסיפורים, והשירים ואיורי העכברים בספרות הילדים המעניקים חוויה אסתטית, מעצבים את העכברים כדמויות חביבות ואהודות המעשירות את עולמו הרגשי הדמיוני של הילד.
הספר "עכבר הספרייה" מאת דניאל קרק (2011), מתאר עכבר ספרייה בשם סם, שגר בחור קטן מאחורי מדפי ספרי הילדים. כל לילה הוא מתגנב החוצה כדי לקרוא ספרים עד שיום אחד הוא מחליט לכתוב ספר בעצמו. הילדים מתלהבים למחרת מהספר, שכתב הסופר האנונימי, וסם ממשיך לכתוב עוד ועוד ספרים להנאת הילדים. מנהלת הספרייה כותבת לו מכתב ומבקשת ממנו להגיע למפגש שעת סיפור כדי שהילדים יוכלו להכירו. למחרת מוצאים הילדים קופסה שלידה כתוב: "הכירו את הסופר". כל ילד המציץ פנימה לקופסה רואה במראה קטנה את עצמו. כך בחכמתו הרבה עודד העכבר את הילדים לכתוב סיפורים אישיים - כל אחד מהם יכול להיות סופר. הילדים מחליטים להיות סופרים קטנים וכל ילד ממציא סיפור, כותב אותו ומניח אותו על מדף הספרים בספרייה. 
האיורים בספר תורמים להגברת האהדה לעכבר החביב.

מתוך: המלצות על ספרים לכבוד שבוע הספר העברי תשע״ו 2016

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה