יום שני, 12 ביוני 2017

שמעון פרס - הביוגרפיה המלאה

יונה ברטל, מנהלת חוג ידיד פרס

ידיעות ספרים

מיכאל בר זוהר, שמעון פרס הביוגרפיה המלאה, הוצאת ידיעות ספרים, תשע״ז

ראשית גילוי נאות –עבדתי לצדו של שמעון פרס ז"ל ב-21 השנים האחרונות. ושמשתי סמנכ"לית של בית הנשיא בראשותו. 
לאחר שנפרדנו מאיש החזון והמעש הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס. החליט הביוגרף שלו, מיקי בר זוהר, לקחת את סיפרו "כעוף החול" שיצא בשנת 2006 ולהשלים אותו למסע חיים שלם של פרס, הכולל את 7 שנות הנשיאות ואף את מסע ההלוויה שהיה עוצמתי ומדהים אליו עלו ובאו מנהיגי עולם, מלכים וקובעי מדיניות מרחבי הגלובוס.

באמצעות סיפור חייו של פרס, הכתוב בצורה ציורית מרתקת, ניתן לעבור את מסע התקומה של ישראל ולחוות את הסערות, האתגרים ותעצומות הדרך. 
קשה להאמין כמה נועזות, חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסה אפשר לגייס עם חוצפה ישראלית ואמונה בדרך. סיפור חייו של פרס הוא בעצם מדריך למנהיגות, לקבלת החלטות, לדיפלומטיה לניהול כלכלה וליזמות.
הסיפורים הקטנים מתוך החדרים הסגורים, האפיזודות הסוערות מאחורי קבלת ההחלטות הגורליות, מאפשרים לקורא להבין את עומק האתגר ורמת הקשיים שהיו כאן בהקמת מדינת ישראל.
הרבה מאד יצרים, רוחות פראיות ומהפכים מתועדים בספר הזה – בתוך המפגשים החשאיים והגלויים. נאמנות ובוגדנות, קרבות ונקמות וגם לעיתים מפחי נפש והצלחות גדולות.
בפרספקטיבה היסטורית, מדהים לראות עד כמה לא חשוב תוארו של אדם, אלא מעשיו. זה מזכיר לי שפרס תמיד חידד באוזני ואמר: "תמיד תשפטי אדם לפי הרקורד ולא לפי תוארו" – בספר מבינים שהתשתית החשובה של בטחון ישראל הונחה לא על ידי ראש ממשלה או נשיא, או שר, אלא על ידי פקיד בדרגה ד' בדירוג הפקידים במשרד הביטחון - שמעון פרס, שבנסיעות מסתוריות ועלומות לארה"ב, צרפת, אנגליה, צ'כוסלובקיה, פנמה ועוד הביא בדרכים עקלקלות וסודיות נשק, תחמושת וציוד רב שהציל את המדינה שבדרך.
הספר יכול לתת לכל אחד השראה והעצמה - אם בשנת 1953 ביום בהיר הטיל בן גוריון על פרס, איש צעיר, אז, חסר ניסיון ניהולי, ואמר לו:" לך תקים עיר בגליל" ופרס במקום לענות, אני אבדוק או לפחות מה התקציב, ענה לו "בסדר". ולימים הוקמה עיר לתפארת, אזי זה נותן רוח גדולה לכל מי שבוערת בו עשייה ציבורית וחזון.
בפרק החדש על הנשיאות הקורא היה אמור לעבור מסכת גדולה, לאומית ובינלאומית. אך בספר התיאור קצרצר מידי, רק ממעוף הציפור, אני יכולה להעיד מכלי ראשון שמי שלא היה שם מחמיץ בספר את העוצמות של שבע השנים המדהימות האלה מבחינת מעמדה של ישראל ומעמדו של פרס.
הספר מסתיים בתיאור קצר של טקס הפרידה הגדול שהביא את מנהיגי העולם לעמוד קרוב קרוב לשמעון, ולכל אלה שלא הבינו מה הסוד, כיצד לנשיא שכבר לא מכהן, של מדינה שלא נמצאת בשיא הפופולריות שלה, והלך כאחד האדם, ובכל זאת כולם טרחו ובאו כולל הנשיא אובמה, אני השבתי במאמר שמגלה את הסוד – שמעון פרס איש החזון והמעש לא היסס להסתכל לעתיד בעיניים, לדבר על ערכים ולהישיר מבט למנהיגים ולומר להם שהעולם שהם משאירים לדור הבא, מסוכסך, רעב, מזוהם ועליהם לנקוט בצעדים ערכיים, פורצי דרך ומשני עמדות כדי להביא לעולם טוב יותר.
בקיצור, ספר שהוא מדריך לחיים ונוטע בנו גם לא מעט גאווה לאומית.


יונה ברטל עם שמעון פרס
מתוך: המלצות על ספרים לכבוד שבוע הספר העברי תשע״ז 2017



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה