יום שישי, 1 ביולי 2016

המלצות על ספרים תשע״ו 2016

ד״ר לאה מזור, האוניברסיטה העברית

עץ הדעת. משרדי גוגל בתל-אביב
כל ספר איכותי היוצא מהדפוס מביא אתו מניחוחות בראשית. הוא מעורר סקרנות וציפיות נתלות בו. אבל שצף החיים הזורמים והמטלטלים גורם לכך שלא כל ספר זוכה לחשיפה הראויה לו. יש והוא זוכה לחיי מדף הוגנים ויש שחייו קצרים כחיי פרפר. לכן טוב לא רק להתעדכן לגבי ספרים שזה עתה בקעו לאוויר העולם אלא גם להזכר בספרים משובחים שראו אור בעבר ומאז מאיימת אפלולית הזמן החולף להצל עליהם. כל המלצה על ספר היא פנס המאיר שמץ מזיווֹ. כל המלצה על ספר מציפה לתודעה פיסת חיים מזווית חדשה. כל המלצה על ספר היא מבט אל נפש מחברו, אל נפש מציגו-ממליצו ואל נפש קוראיו. 
לכבוד ׳שבוע הספר העברי׳ תשע״ו מתפרסמות בבלוג המלצות על ספרים. יום יום והמלצותיו עימו. ההמלצות נתחברו על-ידי אנשי רוח, אנשי מחקר, אנשי חינוך ואנשי מעשה, והן מתחומים רבים ומגוונים: מחקר, שירה, פרוזה, הדרכה וספרות ילדים. 
שבוע הספר העברי במתכונתו הנוכחית התחיל בשנת 1961 (קדם לו ׳יום הספר העברי׳), ברבות הימים נשחקה משמעותם המקורית של הרכיבים ׳שבוע׳ ו׳עברי׳ שבשם הארוע. ה׳שבוע׳ התארך לשבועיים ואף יותר, ו׳העברי׳ קיבל משמעות של ׳ארצי׳. באתר של משרד החינוך מאופיין שבוע הספר העברי מההבט הביצועי-כלכלי בלבד. מדובר בו ב׳אירועים כלל ארציים הנערכים מדי שנה במהלך חודש יוני. במסגרת האירועים הללו הוצאות לאור... מפעילות דוכני מכירה... בדוכנים הללו מוצגים בפני הקוראים מבחר ספרים, בהם ספרי ילדים ונוער, שנמכרים בהנחה משמעותית׳. לא נאמר כאן דבר על לשון הספרים או על זהות מחבריהם (ישראלים? יהודים? כותבי עברית? מתורגמים לעברית? אחר?). 
לאור השינויים הללו שהזמן גרמם, תמשכנה חגיגות שבוע הספר העברי בבלוג הזה מעבר לשבעה ימים, והספרים שיומלצו בו יהיו גם מקור וגם תרגום. 
המלצות הספרים בבלוג מבטאות את האמונה, שאנשי מחקר וחינוך הם בראש ובראשונה אנשי רוח, וככאלה הם מתעניינים גם בשדות מחשבה וחוייה שהם מעבר לתחום עיסוקם הרגיל. 

המלצות ספרים תשע״ו 2016

עיון
עבי קלדרון, מה אומרים הציורים הגדולים
ספרות ילדים
פרוזה מקור
יוסף כהן אלרן, על: חנה טואג, הרובע הקטן
ד"ר צביה רחימי שפרן, על אהבתה של גברת רוטשילד
ד״ר מיכל שיר-אל, "אויר בצורת נערה" מאת חדווה ברגמן
פרוזה תרגום
ד״ר עינת אברהמי, ממליצה על הספר ״אלנה יודעת״
ד״ר גלי דינור, מיהו גאון אמיתי? הרהורים בעקבות סיפרה של אלנה פרנטה, החברה הגאונה
אבי מזור, על המותחן רב-המכר: עצמי עיניים חזק
ד״ר רות קנאי, נלחמים בכוח המשיכה: על הספר - יסתובב לו העולם הגדול


המלצות הספרים מהשנים הקודמות:

תגובה 1: